Waarom een ander orgel?

Het vorige orgel kreeg na het terugbrengen van de glas-in-loodramen in 1994 een nieuwe plek; helaas bleek de gekozen plek van de kast met orgelpijpen verre van ideaal. Het geluid kwam van de zijkant, wat voor de kerkgangers nogal overheersend was, terwijl het koor juist weinig steun ervaarde van het orgel.

Voor de organisten was het een moeilijk orgel om te bespelen omdat het orgel vertraagd geluid gaf en omdat het gestemd was op 432 hertz in plaats van 440 en daardoor onbruikbaar was bij concerten.

Bovendien drupte er condenswater op het orgel van het grote raam erboven. Door het vocht waren de pijpen onherstelbaar beschadigd. Het stemmen van het orgel was bijna onmogelijk; er moest een steiger gebouwd worden, de stemmer moest in het orgel klimmen en dan nog kon hij niet bij de achterste pijpen. Het orgel was dan ook al zo'n 25 jaar niet gestemd.

Eind 2020 werden wij getipt dat de Gereformeerde kerk aan de Achterweg in Nieuwkoop gesloten zou worden en dat het orgel ‘te koop’ stond. Onze organisten hebben een werkbezoek aan de kerk gebracht en het orgel bekeken, bespeeld en beluisterd. Vervolgens hebben we advies gevraagd of dat orgel in onze kerk zou passen en aan onze behoeften zou voldoen. Dit bleek het geval te zijn!

Hierboven staat ‘te koop’ tussen aanhalingstekens. We mochten het orgel van de Gereformeerde kerk Nieuwkoop namelijk voor de verhuiskosten overnemen! Nu komt er wel wat kijken bij de verhuizing van een pijporgel, 300 grote en kleine pijpen moesten voorzichtig in kisten gelegd worden, de kast moest gedemonteerd worden, elk boutje, moertje, schroefje en nippeltje moest beschreven worden. Vervolgens moest het bij ons weer opgebouwd worden. Al met al een klus die rond de € 20.000,-- kostte.

Het is een betrekkelijk jong orgel, uit 1970, van orgelbouwer J. Kolff en Zn., jaarlijks onderhouden en gestemd door Flentrop. De orgelpijpen hangen niet aan de muur maar staan op het orgel zelf, wat het minder kwetsbaar, en het onderhoud een stuk eenvoudiger en goedkoper maakt. Het orgel staat op het rechter zijaltaar (vanuit de kerk gezien). Het geluid mengt beter met de koorzang in de lengterichting van de kerk. De registers van het orgel zijn: Mixture, Oktaaf 4, Prestant 8, Roerfluit 8, Gemshoorn 2 en Pedaal koppel. Geen zgn. Positief (dus één manuaal bespeelbaar). Eventueel zou in de toekomst het orgel nog met een tweede klavier uitgebreid kunnen worden.

Met hulp van vrijwilligers is het orgel gedemonteerd en weer opgebouwd in onze kerk door Flentrop en inmiddels hebben we al veel plezier beleefd aan de mooie klanken van dit orgel tijdens de kerkdiensten.