Missie en visie

De stichting heeft ten doel:

1. Het in stand houden en behouden van de Heilige Martinuskerk te Noorden;
  2. Bij het publiek meer belangstelling te wekken voor de voormelde Martinuskerk, zodat deze binnen de Noordense gemeenschap haar plaats behoudt in overeenstemming met haar religieuze, culturele en sociale betekenis;
  3. Het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.

De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

• Activiteiten te ontwikkelen om het gebruik van de Martinuskerk te optimaliseren en/of te stimuleren;
  • Het werven van fondsen en projecten, al dan niet middels door de stichting georganiseerde projecten.

De stichting heeft niet ten doel het maken winst en heeft de ANBI-status aangevraagd.

Visie:

De positie van de (Rooms-Katholieke) kerk in Nederland verandert. Het aantal parochianen en kerkgangers neemt gestaag af. Parochiekernen fuseren om bestuurlijke slagkracht te behouden. De kerkgebouwen zijn beeldbepalend in de dorpen en zijn vaak de enige plaatsen waar grotere groepen dorpelingen kunnen samenkomen. De St. Martinuskerk is hiervan ook een voorbeeld. Deze kerk heeft daarnaast een zeer mooie akoestiek en is daarom ook bij uitstek geschikt voor het organiseren van muzikale evenementen zoals concerten en kooroptredens.

Door het afnemend aantal parochianen c.q. kerkgangers komt een gezonde financiële exploitatie in gevaar. De Stichting Vrienden van de St. Martinuskerk in Noorden wil door middel van het houden van acties en het organiseren van projecten de belangstelling voor en het gebruik door een breder publiek stimuleren en daardoor de financiering van de exploitatie verbeteren met als doel de St. Martinuskerk voor het nageslacht te behouden.